Loading...
Menu Login
21 mei

Proefvaart Varianta

Jasper Nieuws Archief

Na de proefvaart met de Fox hebben we afgelopen weekend 4 dagen de Varianta meegenomen. 



 

Wanneer we aan boord stappen zijn we direct positief over de indeling. De boot is iets groter dan Jonkie, maar ze is laag en heeft een ruime kuip. Haar vaareigenschappen blijken daarna voorspelbaar en duidelijk en daarmee zou ze een prima instructieboot zijn.

Nadat we wat moeite hadden de juist haven te vinden stappen we aan boord van de Varianta. Opvallend is het betrekkelijk lage gangboord, de grote open kuip en het ontbreken van de zeereling. Daarmee voelt de boot lekker compact aan.

De binnenruimte is vergelijkbaar met die van een waterrat. Je kunt rechtop binnen zitten. De hondekooien zijn vanuit de fabriek erg kort. Daarmee is de boot op dit moment slechts geschikt om met 2 personen op te slapen.  Het schot dat de bakskisten van de hondekooien scheidt zit alleen vastgekit en zal dus makkelijk verplaatst kunnen worden zodat de hondekooien worden verlengd. Onder de banken zitten enkele vakken maar er zijn geen zijvakken vanaf de fabriek ingebouwd. De bakskisten zijn ongelooflijk groot. Er passen ruim twee personen zittend in. Ook wanneer deze worden verkleind is hier genoeg ruimte voor alle lijnen en zeilen. 

Een halftransparant voorluik zorgt voor licht in de kajuit. De kajuitingang wordt afgesloten met een mooi wasbordje en een ongelooflijk grote en onhandige deksel die overal in de weg ligt. De grote kajuitopening is wel erg prettig. Wanneer er een schuifluik voor wordt gebouwd kun je makkelijk de boot in en uit. Binnen kan comfortabel met 6 tot 8 mensen worden geborreld. Buiten kan zonder problemen met 3 mensen aan de hoge kant gezeten worden en een eventuele 4e en 5e persoon kan aan de lage kant zitten of in de kajuitopening. 

De indeling van de kuip is erg prettig. Wanneer de boot vlak wordt gevaren zitten de binnenste banken erg lekker en bij wat meer helling zijn de buitenste banken comfortabel. Zit je op de binnenste bank, kun je bij een beetje helling heel prettig je voeten op de bank tegenover je zetten. De fokkeschootklemmen zitten op een fijne plek en de draaibare blokken zijn echt geniaal om vanuit elke hoek de fok te kunnen instellen. Ook het grootschootblok zit op een prima plek. De helmstok is goed van lengte en hoogte en de joystick is erg prettig voor gevorderder vaarders. 

Na enkele dagen met weinig wind hadden we gelukkig de laatste middag nog even de kans om met windkracht 4 op het Ijsselmeer te knallen. De boot geeft erg goed aan wanneer hij strak aan de wind vaart. Vaar je iets te hoog, zie je dit precies in het zeil welke bovenin iets gaat killen en loopt de snelheid hard terug. Zit je op de juiste lijn voel je de boot direct versnellen en staat het zeil mooi gebold. Hij gaat erg direct overstag en door de hiervoor genoemde eigenschap kun je de overstag erg strak maken. Voor de wind staat je zeil snel tegen de ver naar achter geplaatste verstaging.

Bij een hogerwal moet even gezocht worden naar de jusit slipkoers om af te remmen. Deze ligt vrij hoog, soms zelf hoger dan aan de wind. Dit kan misschien ook enigszins liggen aan de bovenste zeillat, die bij onze huurboot erg strak zat. Het is duidelijk aan het zeil te zien wanneer hij volledig remt maar wanneer te laag wordt aangevaren remt de boot amper. Wanneer de kant bijna is bereikt kun je makkelijk afstappen om eventueel af te houden aangezien de punt laag is. Ligt de snelheid te hoog, gaat de boot erg makkelijk en snel overstag. Lig je daarna vastgeknoopt kun je prima met het achterdek communiceren voor een afvaartplan. Dit is echt heel prettig voor een instructieboot.

Met vol tuig en windkracht 4 (volgens de windmeter van de PM-sluis) is de boot een beetje over-tuigd. Er staat dan ook een groot tuig op en de mast is een stuk hoger dan die van Jonkie. Bij een windvlaagje voel je eerst de boot schuin gaan, daarna de kracht op het roer groter worden en wanneer het vlaagje doorzet zal je daarna actief moeten gaan tegensturen. Doe je met al deze tekenen niets, loopt hij uit het roer en loeft hij op. Hij zal dan eventueel ook doordraaien. Dat is dan een goede hint om minder tuig te zetten. Ik vond het echter niet heel kritsch en je krijgt een aantal waarschuwingen voordat het mis gaat.

De samenvatting van de vaareigenschappen is dus dat hij erg direct is. Je moet soms de juiste koers of zeilstand even vinden, maar hij geeft dit erg duidelijk aan en daarmee is het dus een duidelijke en makkelijk vaarbare boot. Het is zeker geen gokwerk of gevoelskwestie, de boot geeft exact aan waar hij lekker loopt. Juist door deze directe feedback kun je goed instructie geven.

In de aantal dagen dat ik de boot heb gevaren was ik eerst een beetje skeptisch maar na een aantal dagen kennismaken en het ervaren van de boot met meer wind ben ik overtuigd geraakt van de kracht van deze boot. Het is geen valk, maar hij vaart duidelijk, makkelijk en is goed te beheersen.

Foto's staan in de map zeilevenementen, of klik hier.

Opmerkingen:

Roland van Dijk
4 jaar, 8 maanden geleden

<p>Nou, kopen die handel!</p>

Peter-Paul van der Wurff
4 jaar, 8 maanden geleden

<p>Wanneer komt er een verhaal over een proefvaart met een Valk?</p>

Teus Baars
4 jaar, 8 maanden geleden

<p>Klinkt als een goede boot, ik mis alleen nog wat kleur, dit is wel erg wit...Het grote hoge uitgebouwde tuig lijkt me vooral bij licht weer op binnenwater erg nuttig, ook dat grootzeilopvangsysteem lijkt mij wel practisch.</p><p>Nog wat aandachtspunten/vragen;</p><p>- ik neem aan dat bij aanschaf er gekozen wordt voor losse (verwisselbare) voorzeilen ?</p><p>- is de mast eenvoudig te strijken of daarin zodanig aan te passen?</p><p>- of de boot onzinkbaar is, dwz. heeft de boot voldoende (afgesloten) drijfvermogen ( mogelijk luchtkasten of -zakken in de bakskisten inbouwen?)</p><p>- zijn er voldoende bergvakken in de kajuit te realiseren voor al het inventaris? (Denk dan aan ruimte voor borden, bekers bestek, pannen enzo., plus een makkelijk toegankelijke plaats voor proviand, snaaivoer, ehbo, spelletjes, almanak, waterkaart en al die andere kleinigheden.)</p><p>- heeft de boot een ankerbak of een practische bergplaats voor ankergerei?</p>

Jasper Versteegh
4 jaar, 8 maanden geleden

<p>Een paar antwoorden op je vragen:</p><p>- Een andere kleur kost af fabriek 2000 euro. Hij gaat dus wel wit worden mochten we er een kopen.</p><p>- Het plan is inderdaad om losse voorzeilen aan te schaffen en geen rolzeil.</p><p>- Bij de huurvalk was de strijkinstallatie vastgezet met splitpennen, maar dit moet geen probleem zijn, zeker zonder rolfok.</p><p>- Volgens mij wel.</p><p>- Ja, er kunnen dezelfde vakken worden gemaakt als op een waterrat.</p><p>- De bakskisten kunnen voor het anker en alle zeilen en reddingsvesten worden gebruikt.</p>

Build: registry.gitlab.com/dzeuros/euroszeilen:1.0.48hotfix1
Tijdzone: CET (+0100)
Taal: nl
Websitethema wijzigen
D. Z. Euros Copyright © 2024