Grabbag
Onderstaande stuk is de tekst van het begeleidende papier dat in de Euros grabbag zit.
Voor alle duidelijkheid deze tekst gaat over normaal zeezeilen van Euros (bijv. naar
Engeland) en niet over de Azorentocht. Alhoewel er ook voor oceaanzeilen natuurlijk
zeer nuttige dingen staan hieronder.
Inhoud van de grabbag
- een mok
- vier isolatiedekens
- een mes
- seinspiegel
- pen en papier
- een kleine EHBO-set
- dit papier met inhoud en gebruiksaanwijzing
Vul de inhoud van deze grabbag zelf aan met de volgende dingen :
- een mobiele telefoon
- water (advies 3 liter)
- vuurwerk (stop het vuurwerk van de boot erin)
- evt. kleding, handdoeken, e.d.
- evt. voedsel, zoals chocolade en energierepen
- evt. iets tegen de verveling (pakje kaarten of een boek)
- evt. paspoorten en scheepspapieren
- evt. handheld GPS
Uitgangspunt bij het samenstellen van deze grabbag is, dat de maximale tijd die in het vlot
dient te worden door gebracht, enkele dagen is.
Belangrijk is om over middelen te beschikken, om aandacht van potentiële redders te
kunnen trekken en om te kunnen overleven tot de redding.
Aandacht trekken
- Zorg dat er 24 uur per dag een uitkijk is, die kijkt naar land, schepen, vliegtuigen
en voorbij drijvende dingen die nuttig kunnen zijn.
Draai niet te lange wachten (de uitkijk moet geconcentreerd zijn).
- De kans dat je aandacht weet te trekken, van een schip/vliegtuig dat naar je toe komt,
is groter, dan bij een dat van je af gaat.
- Wees zuinig met vuurwerk, gebruik het als je er vrij zeker van bent, dat het gezien
wordt.
- Probeer of je dekking hebt met je mobiele telefoon (bel 112 of een Euroszeezeiler,
die je een zo goed mogelijke omschrijving van je positie geeft en die een reddingsactie op
touw zet).
De maximale afstand waarop een seinspiegeltje te zien is, is ongeveer 15 kilometer.
Het is dus mogelijk om naar vliegtuigen te seinen.
Lees wat achterop het spiegeltje staat.
Zend met het spiegeltje de morsecode voor SOS ( . . . _ _ _ . . .)
Een vliegtuig kan de volgende codes gebruiken:
- rollen (d.w.z. de vleugels afwisseld omhoog brengen) of een groene flitsende lamp
betekent, boodschap begrepen
- een bocht naar rechts of een flitsende rode lamp betekent, boodschap niet begrepen
In het Eurosvlot zijn aanwezig : werplijn 30 m., werpring, mes, buitenlicht, peddel,
spons, instructieblad, dubbele vloer, drijfanker, anti zeeziekte tabletten,
2 handstakellichten, lichtstaafjes, pomp, reparatieset, hoosvat,
stop voor overdrukventiel, zaklantaarn.
Overleven
Om enkele dagen in een vlot te kunnen overleven zijn de volgende twee dingen essentieel:
- BEHOUD VAN LICHAAMSWARMTE
- VOCHT
Om lichaamswarmte vast te houden zijn er vier isolatiedekens in de grabbag aanwezig.
Over vocht valt het volgende te zeggen:
- Probeer vochtverlies te vermijden (bijv. kotsen, neem dus anti zeeziektepillen) en
houd het lichaam gekoeld, als het warm is.
- Bij het drinken, bevochtig eerst de lippen, de keel en de tong voor het doorslikken.
Drink niet teveel in een keer, hiervan ga je kotsen.
- Probeer de zoet water hoeveelheid aan te vullen met regenwater (gebruik bijv. een
isolatiedeken om dit op te vangen).
- Drink geen urine of zeewater.
- Neem geen alcohol en rook niet.
- Eet alleen als je voldoende drinkwater hebt (voedsel verteren kost je lichaam vocht
en als water erg schaars is, wil je het daar niet voor gebruiken).
Indien er sprake is van schaarste van zoet water: neem de eerste dag helemaal geen water (
het lichaam bevat nog genoeg). Neem de tweede tot de vierde dag 400 ml per persoon per
dag en daarna 55 ml tot 225 ml, afhankelijk van het klimaat en de beschikbaarheid van water.
De enige functie van het mes in de grabbag is, om het vlot los te snijden van de boot
(er zit ook een mes in het vlot), het mes en andere scherpe voorwerpen kunnen het vlot
beschadigen.
Overige adviezen voor overleven op zee:
- Houd een logboek bij: namen van de overlevenden, datum, tijd, positie,
weerscondities, etc.
- Laat als het overdag erg warm is het vlot ietsje leeg lopen (warme lucht zet uit).
- Als er een MAYDAY over de marifoon is uitgezonden, blijf dan zoveel mogelijk op
dezelfde plaats ; probeer anders in de buurt van land of een shippinglane te komen.
- Van een isolatiedeken kun je een zeil improviseren ; houd de onderkant met de hand
vast, zodat je bij een vlaag het zeil kan laten klapperen, het vlot kan anders
kapseizen.
- Haal als je je wilt verplaatsen het zeeanker eruit.
- Als je op de uitkijk zit, doe dan wat oefeningen met je armen en benen (beweeg
ze rustig heen en weer).
- Zorg dat je bij zwaar weer vast zit aan het vlot.
- Slapen en rust zijn de beste manier om een periode met weinig voedsel en water
door te komen.
SAS-survival-guide : Think of survival skills as a pyramid, built on the foundation of
the will to survive.The next layer of the pyramid is knowledge. It breeds confidence and
dispels fears. The third layer is training: mastering skills and maintaining them. To cap
the pyramid, add your kit. Combine the instinct for survival with knowledge, training and
kit and you will be ready for anything.